lepjunk.hu

Patricia Howlin: Autizmus - Felkészülés a felnőttkorra

Patricia Howlin: Autizmus - Felkészülés a felnőttkorra

2001. novemberében újabb könyvvel bővült az autizmus hazánkban is hozzáférhető szakirodalma. Patricia Howlin: Autizmus - Felkészülés a felnőttkorra című könyve az autizmussal élő személyek felnőttkori lehetőségeit, helyzetét tárja elénk nagyon sok gyakorlati példán keresztül. A szerző klinikai pszichológus, neve ismerős lehet sok ember előtt, hiszen járt már Magyarországon az Autizmus Alapítvány egyik szakmai napjának előadójaként. Személyében kiváló elméleti felkészültséggel és óriási gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakembert ismertünk meg.

Megjelent az Esőember, 2001. decemberi,  V. évfolyam 3. számában


Most megjelent könyve különösen fontos és aktuális szülőknek és szakembereknek egyaránt, mert a felnőttkori támogató háttér, az ellátórendszer, hazánkban ma még meglehetősen kialakulatlan. Például hozzásegíthetnek mindenkit annak megértéséhez, hogy az autizmus rendkívül változatos állapot, amelynek számtalan kimenete lehetséges, ezért rugalmas, és sokszínű szolgáltatórendszer kialakítására van szükség. Fontos ez a könyv azért is mert őszintén, reálisan, gyakorlatiasan szól az olvasóhoz. Mint a szerző megállapítja, semmilyen "csodálatos" válasz nem adható az autizmus problémáira, a legfontosabb az autizmushoz kapcsolódó alapvető nehézségek megértése.

A könyv kiváló gyakorlati stratégiákat mutat be a kommunikáció és a szociális viselkedés fejlesztésére, valamint a merev, rugalmatlan viselkedések kezelésére. Az ellátásról szóló részekben a szerző rámutat, hogy megfelelő korai fejlesztéssel és oktatással megalapozható a felnőttkori önállóság és beilleszkedés, természetesen minden autizmussal élő személy esetében a saját képességeihez mérten.

A könyv legérdekesebb és -értékesebb részei a munkában való helytállással és álláskereséssel, jogi kérdésekkel és szexuális kapcsolatokkal foglalkozó fejezetek, hiszen ezekről a témákról még szűkösen áll rendelkezésre magyar nyelvű szakirodalom. A könyv melegen ajánlható a szülőknek, akik értékes szempontokat kaphatnak gyermekük felnőttkori életének megtervezéséhez. Mindazoknak a szakembereknek is ajánlom a könyvet, akik olyan fejlesztő programokat szeretnének alkalmazni, amelyek az autizmussal élő személyek viselkedése mögött meghúzódó okok megértésén alapulnak.

A könyv megvásárolható (Bp. VIII. Delej u. 24-26.) vagy
megrendelhető (1430 Budapest Pf 14.) az Autizmus Alapítványnál.

Őszi Tamásné gyógypedagógus


Idézetek a könyvből:

„Szinte minden szülő nyugtalan amiatt, hogy gyermeke milyen mértékű önállóságot fog valaha is elérni, vagy hogy hogyan fogja tudni megállni a helyét akkor, amikor ők már nem lesznek többé ott, hogy gondoskodni tudjanak róla.

A helyzetet még az is súlyosbítja, hogy a fiatal autista felnőttek gondozása miatt érzett szorongáson és bizonytalanságon gyakran csak kevéssé vagy egyáltalán nem segít senki. Ez azért van, mert – ha a gyermek kisebb korában még hozzá is jutottak a családok a megfelelő eszközökhöz – a serdülőkor elmúltával a gyógypedagógiai vagy pszichológiai szolgáltatásokat gyakran végleges megvonják. Általában az iskolai tanárokon és a többi szülőn keresztül elérhető értékes információs támogató rendszerek is eltűnnek. Senki sincs, akit a családok stressz helyzetben felkereshetnének, senki sincs, aki jól ismerné gyermeküket; senki sincs, aki információkat vagy tanácsokat tudna adni.”

„A bántalmazás és a csúfolódás természetesen nem jelentenek leküzdhetetlen problémákat, különösen akkor nem, ha az iskola kicsi és személyzettel jól el van látva. Ezekre a veszélyekre való megfelelő odafigyeléssel, valamint az autista serdülők kognitív, szociális és érzelmi szükségleteinek megfelelően speciálisan módosított oktatási programokkal sikeres elhelyezést lehet biztosítani. Ez azonban nem annyira az adott iskolatípuson, hanem nagyrészt inkább az érintett személyzet készségein, odafigyelésén és rugalmasságán múlik. Bizonyos esetekben természetesen az enyhe értelmi fogyatékos vagy az érzelmi és viselkedésproblémás gyerekek iskolái is tudnak hatékony oktatási környezetet nyújtani; más esetekben előfordulhat, hogy az effajta ellátás katasztrofálisan rossz.”

Patricia Howlin így ír a kényszerekről  rituálékról:

Szabályok felállítása:

„A kényszeres viselkedésnek van egy olyan kategóriája – nevezetesen a verbális kényszerek és rutinok – amelyeket különösen nehéz módosítani... Hiába próbálunk akármilyen erősen ellenállni, mielőtt még észrevennénk , már könnyen bevonódhatunk valamilyen kényszeres beszélgetésbe.”

„Az autizmussal élőknek rendszerint nem jelent nagy problémát az, hogy hallgatókat találjanak, különösen akkor, ha a tárgy érdekes, vagy újszerű.”

Alajos gyűjtése


2010-02-28 00:00:00
Vissza
Bejelentkezés
 

Keresés