lepjunk.hu

Autisták a fogorvosnál

Hogyan csökkentsük az autisták félelmét a fogorvostól?

Alábbi cikk forrása: Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 26. NO. 5. October 1996. Szerzők: Deanna M. Luscre és David B. Center

A fordítás az Esőember II. évfolyam (1997) 2.-3. számában jelent meg


Legtöbb autista gyermek szülei rettegnek attól, hogy gyermeküket fogorvoshoz vigyék, és nem ok nélkül: kevés olyan autista van, aki félelem vagy agresszió nélkül el tud viselni akár csak egy kisebb kezelést is. Deanna Luscre és David Center ezért megállapítják, hogy „az autista gyerekeknél gyakori a fogszuvasodás, a rossz szájhigiénia, és több a fogakból kiinduló betegség, mint egészséges kortársaiknál”. A fogorvosi beavatkozást ezért gyakran addig halogatják, amíg műtétre és altatásra lesz szükség. De a kutatók azt állítják, hogy az autista gyerekek is megtaníthatók arra, hogy elviseljék a rutinszerű orvosi beavatkozásokat, ugyanúgy, mint egészséges kortársaik, akiknek fogorvos-fóbiájuk van.

A kutatók három autista kisgyerekkel dolgoztak, akik először nem tudtak három percnél tovább megmaradni a fogorvosi székben. Luscre és Center létrehozták egy fogorvosi rendelő mását, fogorvosi székkel, lámpával és szerszámokkal. Igazi fogorvosi rendelőben végezték a bevezető vizsgálatokat, a hetenkénti ellenőrzéseket (hogy lássák, milyen haladást értek el a páciensek az egyes kezelési mozzanatok elviselésében), valamint a végső fogorvosi vizsgálatot. A kutatók három fő módszert alkalmaztak az autista gyerekek fóbiájának csökkentésére:

  1. Nyugtató technikák, pl. countryzene; Play-Doh* (lásd a jegyzetet – Alajos); ritmikus mondókák; élelem felkínálása minden egyes nyugtalanító vizsgálati mozzanatnál.
  2. Videó-filmeket mutattak nem-fogyatékos gyermekek fogorvosi kezeléséről. A film kísérőszövege minden mozzanatot elmagyarázott. Minden egyes kezelési lépés után arra bátorították a pácienseket, hogy engedjék magukon elvégezni a megfelelő műveletet a szimulált rendelőben.
  3. Ha ezt megengedték, kedvenc jutalmukat kapták.

A kutatók szerint a szimulált rendelőben végzett sikeres kezelés nagymértékben a páciensek tűrőképességét a valódi kezelés iránt. Minél gyakrabban vettek részt a tréningen a szimulált és az igazi rendelőben, annál több kezelési mozzanatot tudtak elvégezni rajtuk. Ezenkívül, írja Luscre és Center, „ahogy a kezelés megkezdődött, többé nem viselkedtek agresszívan a fogorvosként szereplő felnőttekkel szemben”.

Mindössze néhány hét mindennapos tréning után, írják a kutatók, mindhárom kísérleti alany képes volt végigülni egy fogorvosi vizsgálatot a szimulált rendelőben. Az egyik páciens az igazi rendelőben is kibírt egy teljes kezelést, míg a másik kettő a 13 lépésből 11-et hagyott elvégezni. „A kísérlet eredménye igen figyelemreméltó – írják a kutatók –, különösen az egyik páciens esetében, akit azelőtt le kellett kötözni a fogorvosi vizsgálat alatt.”


Jegyzet:

*(Csodagyurma, Kreatív és alkotó játék – lásd: http://jatekkastely.unas.hu/spl/639191/PlayDoh_Csodagyurma

A baloldalt látható rajz az Esőember hivatkozott számában jelent meg illusztrációként.


2012-01-07 00:00:00
Vissza
Bejelentkezés
 

Keresés