lepjunk.hu

A különleges képességek fejleszthetők

Kire mondhatjuk, hogy tehetséges? Összefügg-e a kreativitás az intelligenciával és mitől lehet különleges képessége egy autistának? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.


Számos tényezőtől függ, hogy ki a tehetséges és ki nem az, a fogalom meghatározásával évtizedek óta próbálkoznak a szakemberek. A szakirodalomban leginkább elfogadott definíció Sternberg nevéhez köthető (1993), amely nem meghatározni akarja a tehetséget, hanem annak kritériumait írja le.

Eszerint öt szempontot kell a górcső alá vennünk: kiválóság, ritkaság, kimutathatóság, teljesítményt és érték. Nem elég tehát szimplán a középiskolai versenyeken elsőnek lenni vagy bekerülni a Guiness-rekordok könyvébe, netán kimagasló eredményt elérni egy IQ-teszten vagy győzelemre vezetni egy hadsereget. Tehetség abban lakozik, aki a mindenki számára optimális környezetben kiemelkedően teljesít.

Az Ön gyermeke tehetséges?

A legtöbb szülőt általában érdekli, hogy gyermekében fellelhető-e a tehetség csírája. Ennek megállapítására az átlagos képességtesztek nem alkalmasak, a tehetséget ugyanis nem tesztelni kell, hanem szabad utat kell biztosítani számára. A Mindennapi Pszichológia magazin Szabálytalan tehetség című cikkében (2010. augusztusi szám - Alajos) olvasható, hogy hat jellemző megléte már jó ok lehet, arra, hogy a gyermek személyiségjegyeinek kibontakozásába úgy fektessünk energiát, hogy az később ne okozzon csalódást:

A tehetség kibontakoztatásához ezeket a személyiségjegyeket kell erősíteni és támogatni, nem szabad a gyermeket a felnőtt társadalomba, közösségbe erővel beilleszteni. Az is csak egy tévhit, hogy a tehetség minden áron képes utat törni magának – vélik a lapnak nyilatkozó szakemberek.

Kreativitás és intelligencia

Több mint ötven éve kutatják szakemberek a kreativitást – olvasható a magazin egy másik cikkében. Hazánkban először Barkóczi Ilona végzett kísérleteket a témakörben. AZ ELTE Pszichológiai Intézetének emeritus professzora először a hatvanas években olvasott kreativitás-tesztekről, azóta persze sokat változtak a módszerek.

Barkóczi Ilona munkatársaival kidolgozott egy felmérést és a közel fél évszázados tapasztalatokra alapozva ma már biztosan állítja, hogy a kreativitásnak négy fontos mutatója van. Ezek a fluencia (egy kérdésre adott válaszok száma), flexibilitás, rugalmasság (a válaszok különböző területekről adódnak) és az originalitás (a válaszok eredetisége, ritkasága) és esetenként a elaboráció (kidolgozottság) is fontos.

Kutatók egybehangzó véleménye, hogy a magas intelligencia nem jelent garanciát a kreativitásra. Ugyanakkor a kreativitáshoz szükséges az átlag fölötti intelligenciahányados (legalább 115-120-as IQ).

Autisták különleges képességekkel

Az autizmus nem egyszerű „magának valóság”, hanem egy, a szokásostól rendkívül eltérő viselkedésmód, amely már néhány éves korban megfigyelhető. Az autizmus nem gyógyítható, de megfelelő terápiával felnőtt korra jelentős fejlődés érhető el bizonyos esetekben. Az autisták erősségeikre jellemző, hogy körükben tízszer gyakoribbak a különleges adottságok, mint másoknál.

Gyakran olyasmit tudnak és olyan korban, hogy az még az orvosokat is megdöbbenti. Hosszú zenedarabokat képesek azonnal megjegyezni, pontosan és perspektivikusan képesek ábrázolni már akár kétéves korban is, míg a beszéd alapú kommunikációra egész életükben képtelenek vagy csak nagy nehézségek árán tudnak kapcsolatot teremteni másokkal.

Ez a bezártság azonban nem jelent automatikusan fogyatékosságot, az autisták önéletrajzai sokszor a legizgalmasabb olvasmányok közé tartoznak. (Lásd pl. Donna Williams: Léttelenül - Egy autista nő naplója - vagy Seth F. Henriett: Autizmussal önmagamba zárva - vagy Haselfux Péter: A félelem nem úr - Alajos)

Forrás: MTV 2010. szeptember 08. 11:38

http://www.hirado.hu/Hirek/2010/09/08/11/A_kulonleges_kepessegek_fejleszthetok.aspx

Lásd még: Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia

illetve: Az autisták is tudnak tanulni


2010-09-10 00:00:00
Vissza
Bejelentkezés
 

Keresés