lepjunk.hu

A Dr. Fox-Efektus

A következő cím nagy várakozást ébresztett:

A matematikai játékelmélet alkalmazása az orvosképzésben - végül is ez egy aktuális, érdekfeszítő téma, és az előadó, Dr. Myron L. Fox egy sokak által elutasított tekintély a matematikának az emberi viselkedésre történő alkalmazása területén.


Mindenesetre ez állt a programfüzetben, amely a Dél-Kaliforniai Egyetem Orvosi Kara jelenlévő orvosainak és hallgatóinak szétosztásra került. És az előadást követően sem volt senki, aki csalódott lett volna. Az értékelő kérdőíveken a jelenlévők Fox előadását úgy tüntették fel, hogy az gondolatébresztő, az anyagot jól rendszerező, érdekesen közvetítő,  és kielégítő példákkal illusztrált lett volna. Hogy mi a probléma? Dr. Fox nem létező személy.  Az előadó egy színész volt, akinek fogalma sem volt a játékelméletről, az orvosképzésről vagy az emberi viselkedésről. Emellett előadása kizárólag kétértelmű beszéd volt, kitalált szavakból, ellentmondó megállapításokból és más munkákra történő értelmezhetetlen utalásokból állt.

A kísérlet John E. Ware, Donald H. Naftulin és Frank A. Donnelly orvos-pszichológusokra vezethető vissza. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy lehetséges-e egy szakértői csoportot briliáns előadó-technika révén úgy félrevezetni, hogy azok észre sem veszik, hogy az előadó száját egyetlenegy értelmes mondatot sem hagyja el. A színész maga biztos volt abban, hogy a csalás azonnal lelepleződik. A közönség azonban több mint egy órán át megbabonázva leste szavait, és az előadás befejeztével kérdéseket tettek fel, melyekre nem volt felkészülve, s melyeket oly virtuóz módon nem válaszolt meg, hogy azt a közönség nem is vette észre. Azt a tényt, hogy magát egy képzett közönséget briliáns előadói képességgel az előadás minősíthetetlen tartalma ellenére is meg lehet téveszteni, nevezzük Dr. Fox-Efektusnak.

Még midőn a hallgatóság a férfi igazi identitásával kapcsolatban felvilágosítást kaptak, közülük néhányan további elérhető irodalom után érdeklődtek. Bár az előadás egy közönséges csalás volt, stílusával Fox a téma iránt nyilvánvaló érdeklődést keltett. John E. Ware ezt követően azt javasolta, hogy az előadásokat a jövőben színészek tartsák, hogy a hallgatókat jobban motiválják.

A kísérlet azt bizonyítja, hogy az előadó színészi képessége jelentős, ugyanakkor javasolhatjuk, hogy készüljön egy olyan szövegszerkesztő automata, mellyel tudományos ismeretterjesztő előadások állíthatók elő teljesen automatikus módon. Ezek majd átkozottul jól néznek ki, ugyanakkor csupa ostobaságot tartalmaznak. Ennek ellenére láthatóan jó eséllyel lehet velük majd konferenciákra előadóként jelentkezni.

Forrás:

wir wollen dr. fox zurück!

http://www.wasdenktflo.de/20051201_wir-wollen-dr-fox-zurck/

További források:

An Extended Visit with Dr. Fox: Validity of Student Satisfaction with Instruction Ratings after Repeated Exposures to a Lecturer
Reed G. Williams, John E. Ware, Jr.
American Educational Research Journal, Vol. 14, No. 4 (Autumn, 1977), pp. 449-457
doi:10.2307/1162342

http://links.jstor.org/sici?sici=0002-8312(197723)14%3A4%3C449%3AAEVWDF%3E2.0.CO%3B2-L

THE DOCTOR FOX LECTURE: A PARADIGM OF EDUCATIONAL SEDUCTION
Donald H. Naftulin, M.D., John E. Ware, Jr., and Frank A. Donnelly
Journal of Medical Education, vol. 48, July 1973, p. 630-635

http://www.er.uqam.ca/nobel/r30034/PSY4180/Pages/Naftulin.html

Hasonló témájú cikk ezen az oldalon: Doppingolt tudás


2010-04-04 00:00:00
Vissza
Bejelentkezés
 

Keresés