ICF International Classification of Functioning, Disability and Health
ICIDH International Classification of Impairments, Disabilites and Handicaps; a károsodás, a fogyatékosság és az egészség nemzetközi osztályozása (1980) Lásd: ICF
identifikáció azonosság, azonosulás
identitás én-azonosság, önazonosság, a saját magammal való azonosság tudata; az egyén szerepeinek összessége és önmagáról való tudása; azoknak a tulajdonságoknak, képességeknek, szerepeknek, értékeknek a sűrítménye, amelyeket önmagunkhoz tartozónak érzünk, s amelyek meghatározzák a világhoz való viszonyulásunkat
identitáséhség Oliver Sacks (1999) fogalma; arra utal, hogy minden emberben megvan a belső késztetés, hogy önazonosságát kidolgozza, hogy önmagát mindenki mástól megkülönböztető, időben és térben folyamatosan létező, sajátos tulajdonságokkal, készségekkel és képességekkel valamint értékekkel rendelkező személyként fogadja el (Lásd még: Maslow piramis)
idioszinkrázia a normálistól eltérő sajátosság; túlérzékenység bizonyos dolgokkal, anyagokkal szemben ideges ellenszenv; nem szokványos, szokatlan, egyéni, reakciómód
idiot savant fogyatékossággal élő személy kiemelkedő tehetsége valamely területen pl. számolás, rajzolás, zene; autizmussal élő személyek között is találhatók „savantok”; a francia savant szó jelentése: tudós, bölcs, tudományos
imbecillitás középsúlyos értelmi fogyatékosság; ma már nem használt kifejezés
imitáció utánzás
immunis fertőző betegségekre nem fogékony, közömbös
immunhiány a szervezet csökkent védekezőképessége a különféle betegségekkel szemben, oka: az immunrendszer zavara, ami lehet öröklött vagy az élet során szerzett
immunitás védettség, egyes betegségek szembeni ellenálló képesség
immunrendszer a szervezet ellenálló képessége, mely függ az egyén fizikai erőnlététől és egészségi állapotától
immunszuppresszív immunrendszert gyengítő; az immunszuppreszív szereket általában szervátültetés esetén a kilökődési reakció megakadályozására használják, hatásuk az immunrendszer egyéb funkcióit is gyengíti: megnehezül a fertőzések leküzdése, és a daganatos sejtek elpusztítása. Ezért a transzplantáción átesettek fogékonyabbak a fertőzésekre és egyes daganatos betegségek kialakulására.
implicit rejtett, közvetett
implicit tanulás az ismeretek készségszintű, aktív figyelmet nélkülöző elsajátítását jelenti (lásd még: explicit tanulás)
impulzív lobbanékony; az első benyomás hatására, gondolkodás nélkül cselekvő
impulzivitás lobbanékonyság; az egyén érzelem által, gondolkodás, mérlegelés nélkül történő cselekvése; fokozott nyugtalanság, élénkség, gyakori cselekvésváltás
inadaptált az alkalmazkodási képesség zavarával küzdő
inadekvát nem megfelelő; nem odaillő
incidencia egy adott időtartam alatt újonnan keletkező esetek (betegségek, fejlődési rendellenességek) gyakorisága
indikáció ajánlás, javallat, jelölés, jelzés; útbaigazítás, utalás; valamely rendellenességet jelző tünet jelenléte
indikátorok jelzések; itt olyan tünetekre kell gondolni, melyek bizonyos rendellenességekre utalnak
indirekt nem közvetlen, közvetett
individuális egyedi; egyéni; személyi
individualizáció egyéni sajátságok, a személyiség kialakulásának folyamata
induktív gondolkodás egyes tényekből von le általános következtetéseket. Az induktív gondolkodásra a szabályok felismerése, megalkotása jellemző „Az induktív gondolkodással teremtünk rendet világunkban, az tesz képessé bennünket arra, hogy ismerősnek tekintsünk dolgokat, kapcsolatba hozzuk őket, szerkezeti hasonlóságokat találjunk bennük, és kategóriákba sorolhassuk őket” (Klauer, 1997. 85. o.) Lásd még: deduktív gondolkodás
indulat emberi érzelmi állapot, amikor az emberi érzelmek olyan hevességgel és gyorsasággal jelentkezhetnek, hogy az értelmi folyamatokat is befolyásolhatják
infantilis éretlen, kisgyermekes, gyermeteg
infantilizmus a személyiség megrekedése a gyermekkor szintjén, korának nem megfelelő – alacsonyabb szintű – viselkedés és gondolkodás
ingerintenzitás a fellépő ingerek erőssége
ingermegvonásos kísérlet az ingermegvonás (szenzoros depriváció), vagy perceptuális izoláció egy vagy több érzékleti inger tudatos megvonását jelenti. Egyszerű eszközök, mint a szemkötő, csuklya vagy a fülvédő megfosztja az embert a hallásától és a látásától, míg a komplexebb szerkezetek meg tudják szüntetni a szaglást, tapintást, ízérzékelést, termocepciót (hőérzékelés) és a gravitációt. Az ingermegvonást számos területen alkalmazzák, például az alternatív gyógyászatban és pszichológiai kísérletekben (izolációs tartály). A szenzoros deprivációt nem csak pszichológiai kísérletekben, hanem terápiás céllal is gyakran alkalmazzák. Többek között olyan pszichiátriai rendellenességek kezelése során, mint az autizmus, vagy a függőség
Inizan-teszt dyslexia veszélyeztetettség kiszűrésére szolgáló eljárás
inklúzió befogadás; a többségi intézmények olyan jellegű nevelő, oktató, fejlesztő tevékenysége, amely a sajátos nevelési igényű tanulók számára biztosítja az igényüknek megfelelő egyéni, személyre szabott ellátást, és az ehhez szükséges tárgyi, személyi feltételrendszert a gyógypedagógus, illetve egyéb szakember és eszközök biztosításával együtt
inkluzív pedagógia az óravezetés igazodik a gyermekhez, a pedagógus a differenciáló, önértékelésre is alkalmas pedagógia módszereivel dolgozik, a pedagógus és gyógypedagógus között partneri a viszony, gondok esetén együtt változtatnak a módszereken, az egész tantestületben szemléletváltozás történik
input bemenet, bemenő
INSAR International Society for Autism Reserach (Nemzetközi Autizmus-kutató Társaság) Autismus Spektrum Zavarral (ASD) érintett egyének és családok számára nyújt tudományosan megalapozott együttműködést folytat mentori tevékenységet és biztosít oktatást jobb életfeltételek megteremtése érdekében. Folyóiratuk az Autism Resarch
integráció közösségbe történő beillesztés, behelyezés
integrációs felkészítés az esélyt teremtő nevelés és oktatás megszervezése az oktatási miniszter által kiadott oktatási program alapján
intellektuális értelmi
intelligencia szellemi képesség; David Wechsler meghatározása szerint:„az egyén összesített, vagy globális képessége, hogy céltudatosan cselekedjen, racionálisan gondolkodjon, és hatékonyan bánjon a környezetével”
intelligenciateszt l. IQ
intenció szándék, törekvés
intendál szándékozik, akar
intenzitás erősség, hatásfok
intenzív nagyfokú, erős
interakció személyek vagy csoportok közötti kölcsönös, egymás felé irányuló, egymásra ható, egymást kölcsönösen befolyásoló cselekvés, gesztus, viselkedés; közlések, érzések, gondolatok cseréje; „A kommunikációnál mélyebb szélesebb értelmű, mert amikor interakcióba lépünk valakivel, akkor jelentéseket cserélünk. Egy bizonyos dolognak a jelentése, a jelentésnek az érzelmi kontextusa a személyes tapasztalatok rétegiből alakul ki, ezért ugyanaz a dolog minden egyes ember számára bizonyos mértékig mást jelent. (Prof. Dr. Bagdy Emőke)
interakciós szinkronitás egységtudat-állapot; érzelmi üzenetek jelentéseinek egyeztető cserjét követő két (vagy több) ember azonos agyi aktivitásmintájának születése, amit elősegítenek azonos mozgások (pl. tánc), azonos testtartás, azonos lelki beállítódás.
interaktív (latin) kölcsönös, közvetlen kapcsolaton alapuló
interaktív emlékezés az a folyamat, amelyben egyik oldalról a hallgató jelenlétével, kérdéseivel befolyásolja, hogy a mesélő milyen történeteket idéz fel, s hogyan mondja el azokat; másik oldalról a mesélő történeteivel befolyásolja a hallgató gondolatait, érzéseit
interdiszciplináris több tudományt, szakterületet érintő (a tudományterületek közötti kapcsolatra értendő). Eredete: latin.
interferál kölcsönhatásba lép
internalizáció befogadás, elsősorban a külső, csoport-, társadalmi, szülői értékek, szabályok teljes elfogadása, befogadása, belső irányítókká alakulása
interoreceptív az élőlényen belül keletkező, a test belsejéből származó inger (lásd még: exteroreceptív)
interoreceptor a belső környezetből veszi fel az (interoreceptív - lásd fentebb - ) ingereket:
interperszonális személyek közötti
intervenció beavatkozás
intézményegység az a szervezeti egység, amelyik egy többcélú intézmény alapfeladatát (például óvodai nevelés, iskolai oktatás, kollégiumi nevelés, nevelési tanácsadás, könyvtári szolgáltatás) látja el.
intolerancia képtelenség arra, hogy elfogadjuk egy személynek vagy egy népcsoportnak a miénktől eltérő viselkedését, gondolkodásmódját
intonáció hanglejtés, hangvétel, hanghordozás; a hang „dallama”; a nyelvészek szerint az intonáció a nyelv felségjelvénye
intrauterin méhen belüli; a méhben fekvő
introvertált befelé forduló, a belső lelki hatások, élmények iránt érzékeny, fogékony; a külső világtól elforduló személy
introverzió a személyiség befelé fordulása
intuíció megérzés, előérzet
invazív beavatkozás a beteg testébe bőrön, nyálkahártyán vagy más testnyíláson keresztül behatoló fizikai beavatkozás, ide nem értve a beteg számára szakmai szempontból elhanyagolható kockázatot jelentő beavatkozásokat. (1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről)
invazív módszerek diagnosztikai képalkotó gépekkel és eljárásokkal lehetővé válik, hogy az agy károsodott részeihez műtéti beavatkozás nélkül hozzá lehessen férni, és azokat kezelni tudják
invenció újítás, találmány, ötlet
inverzió betűk felülről lefelé történő megfordítása (pl. t-f, u-n)
inzula a halántéklebeny mélyén található terület, amely fontos szerepet játszik többek közt az emocionális és az emlékezeti működésekben
IQ intelligencia quotiens, intelligenciahányados; értéke átlagos értelmi színvonal esetén 100; a mentális kor és az életkor hányadosa. Több tudós és kutató úgy véli, az utóbbi száz évben használt IQ-tesztek nem megbízhatóak, hiszen hagyományosan inkább a bal agyfélteke működését (logika, matematika) mérik, míg a jobb féltekét (kreativitás, intuíció) kevéssé vagy egyáltalán nem dolgoztatják. A hagyományos iskola követői szerint az intelligencia az elme elemző és megkülönböztető képessége, és mint ilyen igenis mérhető. Ez utóbbi megközelítés alapján születtek a különböző IQ-tesztek, és ez utóbbit mérjük ma is. A napjainkban is használatos IQ-tesztek az 1905-ös Stanford–Binet teszten alapulnak. (Lásd még: EQ)
irreverzibilis vissza nem fordítható folyamat, művelet; nem visszafordítható
iskola-egészségügyi ellátás az iskolaorvos és védőnő együttes szolgáltatásából áll, amelyet fogorvos és fogászati asszisztens közreműködésével látnak el
iskolapszichológus munkája a pedagógia területéhez kapcsolódik; részt vesz az iskola életében, segíti a tanulók adaptációját, a konfliktusok feloldását; javaslatot tesz, segítséget nyújt, tanácsokat ad pedagógusnak, szülőnek, diáknak egyaránt
iskolaotthonos nevelés és oktatás az oktatás megszervezése a délelőtti és a délutáni tanítási időszakban, amelynek során a tanulók elsajátítják az új ismereteket, tananyagot, és a következő tanítási napokra is felkészülnek
iskolaszék választott testület, mely az iskolában a nevelő és oktató munka segítése, a nevelőtestület, a szülők és a tanulók, az intézményfenntartók, továbbá az intézmény működésében érdekelt más szervezetek együttműködésének előmozdítására alakul
item feladatlap, teszt egy-egy kérdése
izoláció elszigetelődés, elkülönülés